Problems with K8400

We hebben ons Vertex k8400 helemaal geïnstalleerd zoals de handleiding heeft aangegeven…
Maar er zijn toch enkele problemen die we niet krijgen opgelost.

De rechterkop komt zeer snel vast te zitten bij het printen… met alle gevolgen van doen. Ik heb al ander filament gebruikt maar het probleem stelt zich telkens opnieuw. Als ik dan het pla wil verwijderen lukt dit ook niet. En moet ik de hele kop los maken en alles terug leeg maken.

Ook de kwaliteit van het printen laat te wensen over. Ook al hebben wij alles opnieuw gekalibreerd.
Ik heb ook een printer (Ender3 Pro) van €+/- €230. Hier heb ik nog nooit problemen mee gehad. En de kwaliteit is voortreffelijk. Ik had verwacht dat dit zeker ook met de VERTEX zou zijn…

Vriendelijke groeten,
Matty Ulenaers

Mod edit (translated question & removed mail address for privacy reasons)
We have completely installed our Vertex k8400 as the manual indicated …But there are still some problems that we are not getting solved.
The right head gets stuck very quickly when printing … with all the consequences. I have already used a different filament, but the problem keeps coming back. If I then want to remove the pla, this will not work either. And I have to loosen the entire head and empty everything again.

Hi @MattyUlenaers,

Sorry to hear you are having trouble with your K8400. If the nozzle gets stuck while printing that’s definitely not normal! Could you describe the problem in English and add some photos so we can assist you further?

Could you also describe the removing of the PLA in detail? Do you follow the proper procedure to remove filament?

Kind regards,
VEL342

Geachte,

Engels heb ik nooit geleerd en kan ik niet schrijven. Ik kan me behelpen met praten, maar verwacht niet dat ik een mail in het Engels schrijf.
Daarbij heb ik deze in België gekocht en hoop ik ook in mijn landstaal geholpen te worden.

Volgende problemen heb ik met de Vertex K8400 die we het laatst gekocht hebben.

Het filament komt geregeld vast te zitten in onderstaand stuk – De isolatorgeleider. Het is hier dan ook zeer moeilijk het te halen. Maar voorlopig telkenmale gelukt.

Maar de printer print niet goed.
Zoals je kunt zien in onderstaande foto. Deze cirkeltjes zijn helemaal niet rond.

Nochtans hebben ik het zo goed mogelijk proberen af te stellen. Ik wilde nog meer foto’s opsturen. Maar dat ging niet in dit formulier !

In de hoop dat ik snel geholpen wordt, groet ik u

Matty Ulenaers

Geachte,

Als de printer geen correcte cirkel print kan dit mogelijks de volgende oorzaak zijn.

VERVORMDE CIRKELS

Wanneer u cirkels met een platte zijkanten of iets gelijkaardigs verkrijgt, zijn de motorriemen mogelijks losgeraakt of te los aangespannen. U kunt dit oplossen door de X & Y MOTORBEVESTIGING los te maken, trek de motor naar beneden zodat de motorriemen (180mm x 6mm T2,5 BELT) goed vastzitten en bevestig de MOTORBEVESTIGING vervolgens opnieuw.

Mogelijks zijn de assen ook niet correct uitgelijnd.
Volg deze instructies:

Printer moet volledig stanbiel en vast staan. Indien niet, de voetjes afregelen tot waneer de printer niet wiebelt, maar volledig goed vast staat. Beweeg vervolgens met 1 hand de printhead naar voor, achter, links en rechts. Dit moet soepel gaan, zonder dat de printer zichzelf verschuift! Indien printer verschuift terwijl je de printhead MET 1 HAND beweegt => is de uitlijning van de ASSEN (het kruis) niet correct.
Printhead spant zichzelf op. Hoe op te lossen zie onder de foto’s ter verduidelijking.


Betreft het verrstoppen van de printkop:

Het is aangeraden om VERTEX PLA filament te gebruiken. Printtemperatuur is 200 - max 210°C.
Alsook niet te vermegen met andere filamenten zoals ABS, PETG, enz.
Gebruik ook de deze software: https://www.velleman.eu/downloads/files/vertex/software/vertex-3d-printer-repetier-host-1-6-2.zip installeer deze met volledige administrator rechten.
In deze software gebruik je de cura engine om de 3D objecten te slicen. In principe zijn de settings voor PLA vooraf ingesteld voor de beste printkwaliteit.

Controleer ook of de PTFE buis in de isolator, opdat het de correcte afstand heeft 23mm.
Indien deze te klein is dan opgegeven maat. de 10den zijn wel heel belangrijk, kan dit tot verstopping leiden. Ook afhenkelijk hoeveel de printer moet “retracten” (terugtrekken filament) tijdens het printen van het 3D object.

Snijd het stuk af met een propere cutter. De snedes moeten proper, recht en zo verticaal mogelijk zijn! Het kan helpen om de cutter tegen een plat voorwerp te houden.

Zeer belangrijk!! => Gebruik geen stuk dat meer dan 0,25 mm kleiner is dan 23 mm, of meer dan 0,25 mm GROTER dan 23mm!

U kunt dit een paar keer proberen met de meegeleverde PTFE-BUIS tot u tevreden bent met het afgesneden deel. Zorg ervoor dat u 75cm van de PTFE-BUIS over houdt.

Indien u niet zeker bent of u het stuk zo precies kunt afsnijden, kunt u eventueel een iets groter stuk afsnijden en het stukje verder op maat schuren met een stukje schuurpapier. Zorg hierbij voor platte en verticale uiteinden. Na het schuren het buisje grondig reinigen!

image

Mocht dit alles alsnog niet lukken, kan je ook te printer terug brengen naar winkel waar aangekocht,
zodat we deze kunnen nazien, herstellen.

Hoop je hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

groeten,
Velleman Support

In English:

Question:

"The filament is regularly stuck in the piece below - ISOLATOR GUIDE. It is therefore very difficult to remove the blockage here. But for the time being succeeded.

But the printer does not print properly.
As you can see in the photo below. These circles are not at all round."

Answer:

If the printer does not print a correct circle, this may be the following cause.

CIRCLES ARE DISTORTED

When circles are printed with flat sides or similar then your printer may have loose motor belts. You can fix this by loosening the X & Y MOTOR MOUNTS, pull the motor assembly down so the motor belts (180mm x 6mm T2.5 BELT) are tight and then fasten the MOTOR MOUNT again.

The axes may also not be aligned correctly.
Follow these instructions:

Make sure to install the printer firmly on a stable surface. If not, adjust the feet until the printer is stable.
Next, move the printer head back and forth, left to right with one hand. Make sure not to force, as you should be able to do this without moving the printer itself. If the printer moves while trying to move the printer head, then the axes are not aligned correctly and the printer head is jamming itself.

How to solve, see under the photos for clarification.


Concerns clogging the printhead:

It is recommended to use VERTEX PLA filament. Print temperature is 200 - max 210 ° C.
Try to also do not mix with other filaments such as ABS, PETG, etc.
Also use this software: https://www.velleman.eu/downloads/files/vertex/software/vertex-3d-printer-repetier-host-1-6-2.zip and install it with full administrator rights.
In this software you use the Cura engine, to slice the 3D objects. In principle, the settings for PLA are preset for the best print quality.

Also check the PTFE tube in the in isolator guide, so that it has the correct distance 23mm.
If this is too small, then the specified size. the 10ths are very important, this can lead to blockage.
Also depending on how much the printer must retract the filament while printing the 3D object.

Cut the piece with a clean cutter. The cuts must be clean, straight and as vertical as possible! It can help to hold the cutter against a flat object.

Very important!! => Do not use a piece that is more than 0.25 mm smaller than 23 mm, or more than 0.25 mm LARGER than 23 mm!

You can try this a few times with the supplied PTFE-TUBE until you are satisfied with the cut part. Make sure you have 75cm of the PTFE TUBE.

If you are not sure whether you can cut the piece so precisely, you can possibly cut a slightly larger piece and sand the piece further to size with a piece of sandpaper. Make sure that the ends are flat and vertical. Clean the tube thoroughly after sanding!

image

If all this still does not work, you can also bring the printer back to the store where it was purchased.
So we can check it, repair it.

Hope to have informed you sufficiently with this.

Regards,
Velleman Support